Chorwacja to od lat popularny kierunek wakacyjno-urlopowy Polaków. Żeglowanie w Chorwacji jest świetną alternatywą dla modnych i obleganych w sezonie kurortów basenu Morza Śródziemnego. Natomiast poza sezonem można na Adriatyku tanio pożeglować i zobaczyć przy okazji wiele pięknych miejsc trudno dostępnych z lądu. Ceny czarterów są w okresie majowo-czerwcowym jeszcze dość przyjazne dla kieszeni; jest też słonecznie i ciepło. Poniżej znajdziecie kilka praktycznych informacji o żeglowaniu na Chorwacji.

Żeglowanie w Chorwacji

Dlaczego lubimy żeglować?

Tak jak wspomniałam, żeglując można trafić do wielu ciekawych miejsc, przeważnie wysp i zacisznych zatoczek. O wiele przyjemniej żeglować niż przemieszczać się autem. Jacht napędzany jest ponadto czystą energią. Wiatr rzeczywisty i wiatr własny łodzi przynosi orzeźwienie nawet w największy upał. Rytmiczne kołysanie na falach uspokaja i relaksuje. Nie oszukujmy się – żeglarstwo to piękna dyscyplina, elitarny sport i ogromna frajda nie tylko dla zapalonych żeglarzy. Również amatorzy znajdą w nim mnóstwo radości.

Pierwszy rejs był dla mnie niezwykle fascynujący i wydarzył się jeszcze zanim otrzymałam patent żeglarza jachtowego na Mazurach. Wszystko było dla mnie nowe, ale do pojęcia w kilka godzin. Na początku oswajałam się z dziwnymi słowami i zwrotami, np. “zaształuj to w jaskółce”, albo “kabestan”, “sztag”, “muringi”, “wanty”, etc – dla żeglarza to żadna magia. Istotnie,  brzmi to wszystko o wiele mniej obco po kilku dniach na łódce. Znajomość terminów żeglarskich i poleceń jest niezbędna by płynnie komunikować się na pokładzie. I to wystarczy, by rozpocząć przygodę z żeglowaniem.

Zanim rozpoczniemy żeglowanie w Chorwacji

Jachty wypożyczamy u armatorów. Są to firmy, które oferują wynajem jachtów żaglowych, katamaranów i jachtów motorowych. Wszystkie jednostki są dostosowane do warunków morskich. Wielkość jachtów żaglowych pływających po Adriatyku waha się w granicach od 10 do ok. 20 metrów. Długość łodzi wpływa nie tylko na prędkość, jaką jednostka rozwija na żaglach, ale przede wszystkim ilość miejsca na pokładzie, liczbę kajut i koi. Im większy i nowszy jacht, tym więcej wygód i przyjemniejszy wystrój wnętrza kajut, mesy (pomieszczenie socjalne na łodzi) i kambuza (kuchnia). Standardowo na wyposażeniu nowoczesnych jachtów rekreacyjnych jest toaleta z prysznicem. Na większych jachtach każda kajuta ma swoją prywatną toaletę (kingston). Kambuz standardowo wyposażony jest w kuchenkę gazową z piekarnikiem, lodówko-zamrażarkę i pełen zakres utensyliów kuchennych.

Minimalny okres czarteru wynosi 1 tydzień i standardowo liczony jest od soboty do soboty następnego tygodnia. Przykładowa cena czarteru jachtu o długości 10 m dla ośmioosobowej załogi wynosi ok. 1000 EUR za tydzień, co w przybliżeniu daje koszt ok 500 pln na osobę. Żeglowanie w Chorwacji jest atrakcją, która nie powinna mocno uszczuplić zasobów naszego portfela.

Bezpieczeństwo i choroba morska

Pływamy ze skipperem, który odpowiada za formalności związane z czarterem, nawigację i trasę. Skipper, może, ale nie musi, mieć uprawnienia kapitańskie (najwyższy stopień żeglarski); na jachcie wykonuje trudne manewry wejścia i wyjścia z portu, dopełnia formalności związanych z cumowaniem w marinach, stoi za sterem, dobiera kurs, prowadzi dziennik pokładowy i wydaje komendy. Teoretycznie decydując się na rejs rekreacyjny możemy całkiem zdać się na skippera. Jednak aby w pełni czerpać przyjemność z żeglarstwa radzę podszkolić się wcześniej, lub w czasie rejsu; stanąć za sterem lub zaangażować się w inne zajęcia na pokładzie. Inaczej leżenie na łódce brzuchem do góry już po kilku godzinach może się po prostu znudzić.

Adriatyk jest raczej spokojnym akwenem. Oczywiście zdarzają się niekorzystne warunki pogodowe, które łatwo jednak przewidzieć śledząc prognozy. Osobiście nigdy nie doświadczyliśmy żadnych sensacji. Choroba morska to rzecz jasna – indywidualna reakcja organizmu. Błędnik jest w stanie przywyknąć do kołysania już po kilku godzinach. Dobrym sposobem na przetrwanie tej nieprzyjemnej dolegliwości jest żucie kromki chleba, patrzenie na horyzont, przebywanie na pokładzie. Osobom ze skłonnością do choroby lokomocyjnej nie polecam czytania książek i pracy na komputerze, bo te czynności utrudniają adaptację błędnika do nowych warunków.

Dzień na jachcie

Podczas naszych chorwackich rejsów wypracowaliśmy pokładową rutynę. Dzień zaczynamy świstem gwizdka czajnika i pobudzamy się aromatem kawy parzonej w kambuzie. Marina też powoli budzi się do życia. Niektóre załogi wypływają wczesnym rankiem, by przebyć jak najdłuższy odcinek. Śniadanie jemy na pokładzie i tuż potem, wypływamy. W zależności od zaplanowanego dystansu żeglujemy od 4 do 7 godzin. Gdy wiatr zdycha i tafla morza wygładza się (flauta), cumujemy w zatoczkach i schodzimy do wody prosto z jachtu.

Po południu lub wczesnym wieczorem dobijamy do portu, gdzie spędzamy noc. Można również przenocować na wodzie, na kotwicowisku. Jeśli cumujemy w marinie, długie letnie wieczory spędzamy snując się po uroczych chorwackich miasteczkach lub eksplorujemy interior wysp. Stołujemy się w kameralnych restauracjach próbując pysznej lokalnej kuchni, albo gotujemy na jachcie. Jeszcze przed śniadaniem robimy zakupy na bazarku, zaopatrując się w lokalne przysmaki, wino prosto z beczki i inne domowe wyroby. Nasz ulubiony patent na jachtowe posiadówki z szantami to chorwacka oliwa (pytajcie o “domaće maslinovo ulje”), jasne pieczywo, oliwki i lokalne sery zagrodowe.

Gdzie popłynąć?

Żeglowanie w Chorwacji sprawia nam wielką przyjemność. Pływamy tam już drugi rok z rzędu. W maju 2018 wybieramy się tam po raz trzeci, aby zdobyć patent sternika morskiego i samodzielnie czarterować jachty.

Podczas minionych rejsów odwiedziliśmy kilka uroczych miejsc pokazujących dzikie piękno Chorwacji i intymną atmosferę miasteczek i wiosek portowych. Niebawem ukaże się opis naszych ulubionych miejsc. Mam nadzieję, że zainspirowaliśmy Was do eksploracji świata od strony morza. Żeglowanie w Chorwacji to dobry początek. No chyba, że macie już jakieś przygody z tą dyscypliną? Podzielcie się wrażeniami w komentarzach.

Zobacz także